Koszyk


Koszyk jest pusty

Budowa deskorolki

Blat, deska, deck – zbudowana z 7 warstw klonu kanadyjskiego.

Przód deski to „nose”, czyli nos, a tył deski to „tail”, czyli ogon. Deska ma shape oraz concave.

Praktycznie każda firma ma własny shape deski, czyli kształt nosa, ogona oraz długość całkowitą. Najpopularniejszy obecnie typ to „popsicle” gdzie nos i ogon mają zbliżone wymiary umożliwiające swobodną jazdę przodem oraz tyłem. Inny klasyczny kształt deski to „fish”, zbliżony do kształtu ryby, gdzie nos zazwyczaj jest zdecydowanie krótszy od ogona. Tego typu desek używamy zazwyczaj do przemieszczania się (czyli tzw. cruisingu) oraz do jazdy na quarterach i rampach.

Concave to tzw. „wygięcie” deski przy krawędziach bocznych. Ułatwia kontrolę deski, szczególnie podczas wykonywania ewolucji (tricków) typu flip i innych. To kwestia gustu, jaki rodzaj concave dobierzemy. Wyróżniamy low, mid oraz high concave.

Deska ma grafikę, czyli spodnią stronę, niewidoczną podczas jazdy, nałożoną techniką heat transfer lub klasycznego sitodruku. Grafiki desek mają walory artystyczne, zmieniają się w zależności od upodobań i mody – od jednokolorowych grafik z logotypem firmy aż do wielokolorowych zdjęć o skrajnie różnorodnej tematyce.

Grip – to rodzaj papieru ściernego nakładany na wierzch deski, czyli miejsce gdzie trzymamy stopy. Najpopularniejszy kolor gripu to czarny, można oczywiście zakupić inne kolory lub papier z nadrukiem. Oryginalne, ręczne wylepienie nazywamy „grip workiem” lub „custom gripem”.

Trucki – to „zawieszenie” deskorolki. Występują w różnych rozmiarach, które dopasowywane są do szerokości decku. Trucki składają się z: hangera „ośki deskorolki” oraz przymocowanego za pomocą śrubek montażowych baseplate. Elementem łączącym baseplate oraz hanger jest kingpin, czyli śruba, na której znajdują się gumki, tzw. bushings, dzięki którym istnieje możliwość wykonania skrętu podczas jazdy. Gumki mają różne twardości (soft, medium, hard). Do jazdy technicznej, podczas której będą wykonywane tricki typu flip i inne, warto używać gumek twardych, natomiast do jazdy na skateparkach, a szczególnie w bowlach (betonowych miskach na kształt basenów w USA) bardziej komfortowa będzie jazda na gumkach miękkich. Zazwyczaj gumka dolna, czyli bliżej baseplate, jest większa.

Montażówki – są to śrubki pozwalające przymocować deck do trucków. Wyróżniamy śrubki imbusowe oraz na krzyżak, o długościach podawanych w calach. Zazwyczaj komplet 8 sztuk śrubek wraz z nakrętkami ma kolor czarny, zdarzają się również inne kolory.

Kółka – od końca lat siedemdziesiątych kółka do deskorolki produkowane są z poliuretanu. Podstawowymi parametrami są średnica mierzona w milimetrach oraz twardość mierzona w AA. Im większy rozmiar kół, tym stabilniejsza jazda, natomiast im większa twardość, tym większa szybkość kosztem utraty przyczepności. Do jazdy ulicznej i wykonywania ewolucji korzystnie zamontować kółka o średnicy w okolicach 52 mm, natomiast na skateparki i rampy korzystniej użyć średnicy 54 mm lub więcej. Do desek służących do przemieszczania się, typu cruiser czy longboard, stosujemy kółka o średnicach od co najmniej 56 mm i zdecydowanie niskich twardościach, tak aby zachować komfort jazdy na nierównym podłożu (kostka chodnikowa, asfalt) był wysoki.

Łożyska – osiem sztuk maszynowych łożysk kulkowych, montowanych po dwa do każdego kółka, wyróżniających się parametrami ABEC. Przez kilkadziesiąt lat istnienia skateboardingu wykształciły się brandy specjalizujące się wyłącznie w produkcji łożysk specjalnie do deskorolki. Standardem są łożyska metalowe, mogą być również ceramiczne. Podczas skoków i jazdy istotna jest wytrzymałość na obciążenia i często łożyska o wysokich parametrach jezdnych potrafią zużyć się dużo szybciej niż podstawowe modele.

Dodatki – w zależności od przeznaczenia sprzętu możemy dodać kilka elementów, takich jak podkładki (w rozmiarach 1-3) montowane pomiędzy trucki a deck w celu zwiększenia odległości pomiędzy kółkami a deckiem. Można też zastosować plastikowe raisle montowane wzdłuż krawędzi deski, pomiędzy truckami, dające możliwość wykonywania tricków slide i chroniące grafikę.

Pierwsza deskorolka

Pierwszą deskorolkę warto kupić w skateshopie, czyli profesjonalnym sklepie dla skaterów. Istnieją „komplety”, czyli złożone, gotowe do jazdy deskorolki, jednakże prawdziwą deskorolkę powinniśmy złożyć z części w zależności od warunków fizycznych osoby jeżdżącej, umiejętności oraz od przeznaczenia sprzętu.

Absolutnie odradzamy zakup w supermarketach i sklepach sportowych. Produkt, który dla laika będzie przypominać deskorolkę, w rzeczywistości będzie niskiej jakości zabawką. Przez wykorzystanie niskiej jakości materiałów tego typu „deskorolka” zwyczajnie nie będzie jeździć.

Ceny kompletnych deskorolek rozpoczynają się od 350 zł, natomiast składany sprzęt to wydatek 400 zł lub więcej. W związku z szybką utratą sprężystości drewna odradzamy zakup sprzętu używanego.

Standaryzacja

Możemy wymieniać dowolne elementy deskorolki bez obaw o to, czy będą do siebie pasować. To istotny fakt w przypadku wymiany sprzętu na nowy. Zazwyczaj najszybciej zużywa się deck i łożyska, a najtrwalszym elementem pozostają trucki.

Dobór sprzętu

Decyduje waga, wzrost, rozmiar buta, kluczowa będzie szerokość deski mierzona w calach. Dla najmłodszych, przedszkolaków warto zakupić deck w rozmiarze 7,25 cala, dla starszych dzieci rozmiary desek to 7,5 cala i większe. Dla nastolatków standardem będzie rozmiar 8,0, jednakże przy dużym wzroście i wadze warto kupić szerszą deskę, np. 8,125, 8,25 cala etc. Do jazdy po skateparkach warto od razu zaopatrzyć się w szerszą deskę i większe koła. Co ważne, nie ma idealnego przepisu na dobór sprzętu: często decyduje moda, warto pamiętać, iż większa deska to stabilność.

Tabelka obrazująca rozmiar deski poniżej.

Szerokość deski7.0” lub mniej7.0” – 7.5”7.5” – 8.0”8.0” lub więcej
Wiek8 lub mniej9 – 1213 +13 +
Rozmiar buta37 lub mniej37 – 3939 – 4141 +
Wzrost (w cm)130 cm lub mniej130 cm – 160 cm160 + cm

160 + cm